divendres, 13 de juliol del 2012

XARXA DE BIBLIOTEQUES ESCOLARS DEL PRAT
Acta de la 4a sessió
Dijous 24 de maig, 2012 de 15 a 17h.
Assistència:  Fina Casas(Estany de la Ricarda), Mercè Porcel (Bernat Metge), Elena Gisbert (Charles Darwin), Anna Pérez ( Pompeu Fabra), Pilar Martínez (Jacint Verdaguer), Núria Augué ( Ntra Sra del Mar), Rosalina Casado(Can Rigol), Pietat Horta ( Ribera Baixa), Cristina López (Biblioteca A. Martín), Cristina Antón (Biblioteca A. Martín), Oriol Borràs (Pla Foment de la Lectura), Cuadri Morillas (Educació –Ajuntament), Glòria Casas i Núria Sanahuja (Servei Educatiu- Generalitat)


Contingut de la sessió
  1. Presentació del "Conte col·laboratiu"
  2. Valoració del seminar. Propostes i suggeriments per al proper curs
  3. Xerrada de Marta Roig sobre les BE en l'actualitat

1. ACTIVITAT COL·LABORATIVA : “FEM UN CONTE”
Am l’objectiu de fomentar el gust per la lectura, la creativitat,  l’intercanvi i la cooperació entre alumnat i professorat del Prat proposem la creació d’un conte col·laboratiu per al Cicle Mitjà de Primària.
Es tracta d’elaborar un conte entre diverses classes de les escoles de la ciutat, organitzades en grups de 4 classes.
Un grup inicia el relat, l’altre continua i així fins que arribi al darrer, que l’haurà d’acabar.

Objectius:

  • Fomentar la lectura i escriptura des del punt de vista del Gust i la Imaginació
  • Impulsar el treball en xarxa i amb els altres centres de la ciutat
  • Propiciar la comunicació i el coneixement entre alumnat de diversos centres
  • Afavorir el treball conjunt entre professorat al voltant d’un projecte engrescador


1. Organització i gestió de l’activitat

PODEN PARTICIPAR
Els grups d’alumnes del Cicle Mitjà de Primària de la ciutat.

INSCRIPCIÓ
Cal inscriure’s abans del  31 d’octubre de 2012 al Servei Educatiu.

ORGANITZACIÓ
Una vegada decidida la participació en l’activitat i confirmades les inscripcions, des del SE es faran les agrupacions. Cada conte estarà fet per un màxim de 3 o 4 classes.
Es faran tants contes com resultin de la distribució per grups.
Quan participen diversos grups d’un mateix centre, es distribueixen de manera que participin amb altres escoles.
Des del SE s’informarà del grup al que es pertany i de l’ordre en l’elaboració del conte.
El procediment d’accés i participació al programa de suport s’explicarà en una reunió per a tot el professorat participant de la que s’avisarà oportunament.   És molt important l’assistència a aquesta trobada.

L’ACTIVITAT
El  dilluns  21 de gener de 2013 els centres rebran una invitació per part del personatge animador de l’activitat . La invitació anirà acompanyada d’un inici de conte que serà diferent per a cada grup.
Cada classe haurà d’escollir un nom i fer una presentació breu i una imatge per enviar als altres membres del mateix grup.
La primera classe posarà títol al conte i l’iniciarà, en acabar el termini el penjarà al programa  de suport, la següent escola continuarà el conte i així successivament. La darrera classe tancarà el relat.
Cada classe disposarà dues setmanes per a la realització de la seva part del conte.
Es poden afegir imatges  i/o  il·lustracions.
L’extensió de cada part del conte haurà de ser d’una pàgina com a màxim.
Oferirem la possibilitat de triar tipus de lletres imaginatius i engrescadors.
El conte haurà finalitzat  la setmana  del 25 de febrer de 2013.
Es farà una revisió i posada a punt per a publicar-lo des del SE al bloc de la Xarxa de Biblioteques.

2. Programa de suport
Proposem el Google docs per la facilitat d’ús i d’accés.
Es farà una sessió de formació i aclariment de dubtes a la reunió inicial del projecte.
Acabarem de concretar els tipus de lletres, mides i format de les imatges.
Els centres comptaran amb el suport del SE en tot moment.

Els centres rebreu un quadre semblant a aquest:
INICI  DEL CONTEDESENVOLUPAMENTDESENVOLUPAMENTFINAL

28 gener- 1 febrer

4- 8 febrer

11 - 15 febrer

18-22 febrer

3r  - Can Rigol

3r B - E. B. Metge

3r A- E. J. Maragall

3r B- J. Verdaguer

Mestra/e
responsable

Mestra/e
responsable

Mestra/e
responsable

Mestra/e
responsable

GRUP    VERMELL

3. Aclariments, propostes i acords sobre el projecte.
S’acorda enfocar l’activitat al Cicle Mitjà de Primària.
Les professores de Secundària consideren interessant l’activitat i proposen estudiar la possible implementació a 1r o 2n ESO.
L’inici de l’activitat serà el dilluns 21 de gener de 2013 i el final durant la setmana del 25 de febrer.
Des dels Serveis Educatius s’enviaran propostes per treballar els contes:
Inicis i finals de contes
Entorn: espais, època de l’any, època històrica, ambientació, etc
Personatges
Temes
Al final de l’activitat es suggeriran 3 títols des del SE per a que cada grup n’esculli un.
Aquesta activitat apareixerà al catàleg d’activitats d’Educació de  l’Ajuntament del Prat.

  

2. VALORACIÓ DEL SEMINARI / PROPOSTES I SUGGERIMENTS PER AL    PROPER CURS

Es valora la possibilitat de trobar-se i compartir les preocupacions actuals al voltant de les BE així com els petits tallers de formació com la Lectura en Veu Alta o la sessió d’avui mateix amb Marta Roig.
Per al proper curs es proposa:

  • Mantenir els dijous a la tarda per fer les trobades de la Xarxa de Biblioteques.
  • Augmentar el nombre de sessions per facilitar l’intercanvi professional, la formació i la reflexió.
  • Formació en eines 2.0 per a la BE: per facilitar la coordinació entre BE i TAC.
  • Fer un taller sobre Teatre llegit, Expressió oral – contes, narracions.
  • Assessorament puntual al  professorat que treballa al seu centre lectures teatralitzades o en veu alta.



3. XERRADA AMB MARTA ROIG


OBJECTIU DE LA SESSIÓ:
-Reflexionar sobre les oportunitats que ofereix la lectura per al desenvolupament integral dels infants i els vincles familiars.
- Presentar algunes de les possibilitats existents a l'hora de fomentar la lectura, a l’escola.
- Sentir la passió per la lectura i regenerar la voluntat de compartir-la i promoure-la.

GUIÓ:
La xerrada es divideix bàsicament en dos apartats:

1.- La lectura, una oportunitat més.
En aquest punt es repassen els beneficis i el potencial de la lectura, fent èmfasi en el fet que cap infant esdevé lector pels beneficis exposats. En segon lloc es reflexiona amb el públic sobre els motius que ens porten a ser lectors o a no ser-ho per tal de descobrir alguns dels elements claus per a tenir èxit en la promoció de la lectura.

2- Oferim experiències de lectura
A través dels adverbis: quan, com i on i dels pronoms que i qui, es presenten les múltiples possibilitats existents a l’hora d’oferir experiències de lectura diverses. A través del joc i el passeig per títols concretes procurarà evitar parlar de tot allò que es pugui viure. L’apartat es tanca parlant de la complementarietat de la tasca que fa l’escola i la família en aquest àmbit.

La sessió amb la Marta Roig ha estat molt dinàmica i rica. Ens ha proporcionat moltes estratègies i experiències originals i engrescadores per a incentivar el Gust per la lectura i hem pogut practicar alguns jocs i dinàmiques que es poden implementar amb l’alumnat de qualsevol edat.
Ens ha regalat els document amb les seves propostes que inclourem al Bloc de la Xarxa de Biblioteques.
Ens quedem amb algunes de les seves idees:  
“Ningú es converteix en lector pels beneficis, això ens faria perdre el SENTIT”.
“ Es tracta de crear experiències EMOTIVES, EMOCIONANTS, POSITIVES al voltant d’un llibre”.

S’acaba la sessió a les 17h.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada